luni, 5 decembrie 2011

Uzina ARO Campulung a ajuns o ruina



  Candva orasul Campulung se putea mandri cu singura fabrica din judet care a construit primul Automobil Românesc Original, ARO.


 De aici a pornit totul...


Activitatea industriala S.C. ARO S.A a inceput in anul 1885  prin infiintarea unei fabrici de hartie a companiei Letea. Dupa Primul Razboi Mondial, fabrica s-a transformat in societate pe actiuni, producand si celuloza. Intre anii 1943-1944 au fost produse elice de avion si echipamente de tragere pentru Intreprinderea de Avioane Brasov, iar intre 1954-1957, parti componente pentru industria auto.
Anul 1957 reprezinta anul in care a fost produs primul automobil de teren in Romania, IMS 57.Cu timpul uzina si-a construit deja un renume si a inceput  sa exporte in peste 110 țări (înainte de 1989, 90% dn producție a fost exportată).

Cand lucrurile mergeau bine .....

Schimburi de ture,oameni dornici de munca,salarii decente,cresterea economica a zonei Campulung...la toate acestea a contribuit uzina ARO. In septembrie 2003, statul roman a vandut 68,7 % din actiunile uzinei companiei  americane Cross Lander, detinuta de John Perez, pentru pretul de 150.000 de dolari aproape pe gratis, daca ne gandim ca patrimoniul companiei era de peste 50 de milioane de dolari. In contract era prevazuta o clauza prin care Cross Lander trebuia sa investeasca 15,8 milioane de dolari, suma la care se adauga alte 11,4 milioane de dolari in contul datoriilor si creditelor comerciale ale uzinei ARO, dar acest lucru nu a fost realizat . Mai grav acesta a vandut echipamentele companiei, lucru pe care nu avea voie sa il faca conform contractului.
Modelul ARO 244 avea sa intre pe piata din SUA sub numele de Cross Lader 244X la inceputul anului 2006. Acest lucru nu a mai fost realizata deoarece pana in februarie 2006 compania Cross Lander si-a concediat tot personalul si si-a inchis sediul principal din SUA.
In iunie 2006 statul roman a inceput urmarirea penala a lui John Perez, pentru folosirea de documente false pentru cumpararea companiei ARO.
Tot in iunie 2006 compania a intrat in faliment si a fost cumparata pe data de 12 februarie 2007, de compania Amrom Automotive 2006 pentru suma de 3,66 milioane lei. Noul actionar promite ca in 2009 va realiza un autovehicul pentru fermieri pe platformele deja existente ARO, care vor fi propulsate de motoare Ford.


Doar promisiuni...
Cu timpul uzina a intrat in faliment si incet, incet orasul Campulung isi pierde din valoare.Alina Sora ,fosta angajata isi aduce aminte cu nostalgie de tot timpul petrecut la fabrica."Lucram la fabrica  de montaje la sectia vopsitorie si pur si simplu nu imi dadea seama cand trecea timpul.Avem colegi de treaba nu exista intre noi certuri si discutii.Regret ca  uzina  nu mai este ce a fost.Foarte multi oameni care si au castigat existenta prin intermediul uzinei nu au mai reusit sa isi gaseasca un alt loc de munca.."

A fost odata uzina Aro Campulung...

   Pacat ca s-a inchis uzina care  avea un potential deosebit si care promitea o crestere economica puternica..Din tot ce a insemnat uzina Aro Campulung probabil vor mai ramane vii  doar amintirile pe care ni le povestesc cu atata darurire parintii si rudele noastre. Intr-un oras de munte s-a bucurat candva de un succes remarcabil uzina Aro Campulung

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu